گزینه‌ی درمانی جدید برای دیابت بارداری

31 ژانویه 2017- گروهی از محققان به بررسی استفاده از متفورمین و glyburide دردرمان دیابت بارداری پرداختند. داروی گلی بوراید که به آن گلی‌بن کلامید نیز گفته می‌شود، نسل دوم داروهای سولفونیل اوره است که برای کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 غیر وابسته به انسولین تجویز می‌شود. این داروها با تحریک ترشح انسولین از پانکراس به کنترل قند خون بیماران کمک می‌کنند.

درمان استاندارد برای زنان مبتلا به دیابت بارداری بر اساس راهنمای درمان NICE[1]، در وهله‌ی اول استفاده از گلی بن کلامید نیست. برای زنان بارداری که به دیابت بارداری مبتلا هستند، در خط اول درمان، متفورمین به تنهایی یا در کنار انسولین تجویز می‌شود. از سال 2015، موسسه‌ی ملی بهداشت و تعالی مراقبت(NICE) استفاده از glibenclamide را به عنوان جایگزینی برای متفورمین در برخی شرایط، مجاز اعلام کرد.

 در حالیکه استفاده از گلی بن‌کلامید به عنوان درمان کمکی در دستورالعمل NICE مطرح شده است، اما استفاده از آن به عنوان اولین گزینه‌ی درمانی برای دیابت بارداری همراه یا بدون متفورمین در کشورهایی غیر از انگلستان رایج‌ است، تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که ترکیبی از گلی‌بن کلامید و متفورمین ممکن است دارای تأثیر سینرژیک باشند اگرچه این دو دارو با دو مکانیسم متفاوت موجب بهبود قند خون می‌شوند اما مکمل هم هستند.

در این مطالعه‌ی جدید بیش از 100 زن مبتلا به دیابت بارداری برای خطرات و فواید استفاده از گلی‌بن‌کلامید و متفورمین به عنوان درمان تکی و در ترکیب با یکدیگر مقایسه شدند. همچنین در برخی موارد انسولین به این درما‌نها افزوده شد.

از نظر بهبود کنترل قندخون، محققان دریافتند که گلی‌بی‌کلامید نسبت به انسولین (درصورت نیاز) و متفورمین، در مرتبه‌ی بعدی قرار می‌گیرد. این موضوع، نتایج بدست آمده از فرا تحلیلی که در سال 2015 در مجله‌ی BMJمنتشرگردید و حاکی از عملکرد بهتر متفورمین بود را تایید کرد.

با این حال، محققان اعلام کردند که استفاده از گلی‌بن‌کلامید همراه با متفورمین موجب کاهش نیاز به انسولین می‌شود، هیچ عارضه‌ی جانبی در جنین از قبیل افزایش ماکروزومی نوزادان( وزنی بیشتر از وزن نرمال نوزاد درهنگام تولد) یا خطر بروز هیپوگلایسمی در نوزادان، گزارش نشد.

به طورکلی یافته‌های این پژوهش نشان می دهد درمان تک دارویی با گلی‌بن‌کلامید نباید برای درمان زنان مبتلا به دیابت بارداری در صورتیکه متفورمین و انسولین در دسترس باشد، انجام شود. اما گلی‌بن‌کلامید می‌تواند اثر بخشی درمان با انسولین را زمانیکه زن باردار قادر به تحمل متفورمین نیست یا قند خون او تنها با انسولین تنظیم نمی‌گردد، افزایش دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/researchers-investigate-new-treatment-options-for-gestational-diabetes-91335586.html



[1]The National Institute of Health and Care Excellence